Nadat thuiszorg van start gaat is het tijd voor de nieuwe uitdaging: bepalen of de zorgverlener die is belast met het verzorgen van jouw naaste zijn werk goed doet.
Het is een lastige vraag om antwoord op te krijgen. Vooral omdat ook emoties meespelen in het oordeel over de zorgverlener. Je bent natuurlijk erg bang dat je naaste niet goed wordt verzorgd waardoor het moeilijk is objectief te blijven. Gelukkig zijn er enkele manieren waarop je kan zien of een zorgverlener wel echt het werk verricht waar hij of zij voor is ingeschakeld.
Een zelfstandige zorgverlener en thuiszorg vanuit een grote organisatie kunnen op dezelfde manier worden behandeld wanneer je wil controleren of er goed werk wordt geleverd. Het beste en eerste wat je moet doen is een zorgverlener goed doorlichten wanneer zij worden aangesteld om jouw naaste te verzorgen. Natuurlijk is een achtergrondcheck nooit een garantie dat alles vlekkeloos zal verlopen.
De beste manier om een indruk te krijgen van een zorgverlener zodat je een oordeel over hun werk kan vellen is simpelweg langsgaan bij de hulpbehoevende. Doe dit onaangekondigd zodat je kunt zien hoe de verzorging op een dagelijkse basis verloopt. Deze manier van controle wordt natuurlijk lastiger wanneer de afstand tussen een familielid en de hulpbehoevende erg groot is.
Hier zijn enkele vragen die je kunt stellen tijdens een onaangekondigd bezoek:
- Wordt het zorgplan gevolgd? Er moet altijd een goedgekeurd zorgplan ter plaatse zijn wanneer een zorgverlener aan het werk is. Enige afwijking van dit plan dat niet van tevoren bepaald is, moet worden besproken.
- Voelt mijn naaste zich veilig en comfortabel? Het is vaak lastig te bepalen of jouw naaste echt veilig is in de handen van een zorgverlener, tenzij er natuurlijk overduidelijke blauwe plekken en kneuzingen zijn. De beste manier om dit te controleren is letten op signalen van jouw naaste. Wanneer zij niet willen praten over hun zorgverlener of ineens erg teruggetrokken zijn kan dit een teken van misbruik zijn.
- Wordt de kwaliteit van het leven van mijn naaste verbeterd? Het hoogste doel van thuiszorg is ervoor zorgen dat de levenskwaliteit van een individu toeneemt. Het is aan de familie om te bepalen of de levenssituatie van een naaste echt vooruit is gegaan na het inschakelen van thuiszorg.
- Maakt mijn naaste zich druk over bepaalde zaken? Wanneer jouw naaste aangeeft dat ze zich zorgen maken over de omgang met hun zorgverlener moet dit eerst besproken worden met de thuiszorgorganisatie. Het is niet verstandig de zorgverlener zelf hier direct op aan te spreken. Op die manier kan er namelijk een conflict ontstaan waardoor de situatie voor de hulpbehoevende alleen maar slechter wordt.
Onthoud wel dat ouderen die lijden aan bepaalde ziektes zoals Alzheimer, soms onterecht en onbedoeld valse beschuldigingen uiten over hun zorgverlener. Het is in deze gevallen wel belangrijk om de klacht van je naaste serieus te nemen. Maar houdt er altijd rekening mee dat hun ziekte hun vermogen om te begrijpen waarom een zorgverlener bepaalde medische handelingen doet sterk af doet nemen. - Communiceert de hulpverlener goed? Communicatie is de sleutel naar een veilige en effectieve samenwerking tussen een hulpbehoevende, de familie en de thuiszorg. Het is voor elk van deze partijen erg belangrijk om ten allen tijden eerlijk tegen elkaar te blijven.
- Heeft de zorgverlener aandacht voor het welzijn van mijn naaste? Is de zorgverlener wel attent genoeg als het gaat om het vervullen van de behoefte van jouw naaste? En blijven zij zich rustig en respectvol gedragen wanneer zij moeten omgaan met lastig gedrag?
- Is de zorgverlener betrouwbaar? Komen ze op tijd? Moeten andere zorgverleners hun dienst vaak overnemen? Je moet kunnen vertrouwen op een redelijke mate van consistentie van zorgverleners, teveel verschillende gezichten kan stressvol zijn voor de hulpbehoevende.
- Houd de thuiszorgorganisatie een goed oog op hun zorgverleners? De goede thuiszorgorganisaties hebben mensen in dienst die regelmatig langskomen bij de woningen van de hulpbehoevenden, soms ook onaangekondigd. Zo kunnen zij controleren of een zorgverlener de juiste vorm van zorg toepast en dit ook op de juiste manier doet.
Het is natuurlijk erg belangrijk dat jouw naaste de verzorging krijgt die hij of zij nodig heeft. Wees dan ook niet te overhaast met het opzeggen van thuiszorg wanneer je niet geheel tevreden bent. Het is niet raar wanneer een oudere hulpbehoevende tijd nodig heeft om te wennen aan de situatie en een goede band te creëren met de zorgverlener.
Wanneer er overhaast en zonder veel nadenken gekozen is voor een bepaalde thuiszorgorganisatie kan het zijn dat dit achteraf niet de beste keuze is geweest. Dit hoeft echter niet te betekenen dat het hele idee van thuiszorg niet goed is. Het is voor organisaties namelijk soms lastig om de een zorgverlener te sturen die gelijk een goede klik heeft met de hulpbehoevende, vooral wanneer de hulpbehoevende een bepaalde ziekte heeft die het humeur kan beïnvloeden zoals Alzheimer of een depressie.
Een van de belangrijkste wapens die je hebt om te bepalen of thuiszorg wel of niet de juiste keuze is voor jouw naaste, is je gevoel. Wanneer jouw instincten zeggen dat er problemen zijn of gaan komen is het verstandig om je even goed te verdiepen in de situatie om een goed oordeel te kunnen vellen.