Alles begint bij het eerste bezoek. Elke vorm van thuiszorg, of dit nu via een grotere organisatie of zelfstandige is, heeft een eigen manier om een oudere hulpbehoevende te leren kennen en een plan te maken dat voorziet in de zorg die men nodig heeft.
De meeste thuiszorgorganisaties sturen iemand ruim voor de start van de thuiszorg om te bepalen welke assistentie een oudere nodig heeft en om hun persoonlijkheid te leren kennen.
Een voordeel van het inschakelen van een organisatie is dat er keuze is in de zorgverlener die uiteindelijk de zorg op zich neemt en er goed gekeken wordt welke zorgverlener het best bij een bepaald individu past. Bij een zelfstandige zorgverlener heb je deze flexibiliteit niet en ben je gebonden aan dezelfde persoon.
Jij als familielid kan ook helpen bij het overbrengen van kennis van de hulpbehoevende op de zorgverlener. Wees voorbereid op vragen over de gezondheid van je naaste, de vorm van zorg die zij nodig hebben en hun voorkeuren.
Een hulpbehoevende laten wennen aan een nieuwe zorgverlener
Het zou natuurlijk het mooiste zijn wanneer jouw naaste en de zorgverlener het gelijk goed met elkaar kunnen vinden. Dit is echter lang niet altijd het geval. De basis van een relatie tussen een zorgverlener en een hulpbehoevende moet rusten op vertrouwen en geleidelijk worden opgebouwd over een langere tijd.
De zorgverlener die wordt toegewezen om de zorg voor jouw naaste op zich te nemen moet de tijd nemen om jouw naaste duidelijk te maken dat alle mensen die zorg aan hem of haar verlenen overeenkomende persoonlijkheden hebben. Het is goed wanneer een hulpbehoevende het hele team van zorgverleners op een persoonlijke basis leert kennen. Ook moet er goed worden geïnformeerd over wanneer er een nieuwe zorgverlener komt, mocht de vaste zorgverlener verhinderd zijn.
Ook jij als familielid van hulpbehoevende kan bijdragen aan het verstevigen van de band tussen jouw naaste en de zorgverleners. Luister goed naar de mening en feedback van je naaste over hun zorgverlener. Wees niet bang om aan te geven bij de thuiszorgorganisatie dat het niet klikt tussen een bepaalde zorgverlener en jouw naaste.
Wanneer er een klik is tussen een hulpbehoevende en een zorgverlener, zorgt dit voor een goede band. De weerstand tegen een vreemde in huis neemt duidelijk af wanneer deze band sterker wordt. Het kan zelfs zo zijn dat jouw naaste uitkijkt naar het bezoek van de thuiszorg, en dat is natuurlijk de situatie waarnaar gestreefd moet worden.
Wat te verwachten op de eerste dag
Wat gebeurd er eigenlijk op de eerste dag dat de thuiszorg langskomt? Deze eerste belangrijke dag heeft vier duidelijke fases: de introductie, het gesprek, de rondleiding en de evaluatie.
De introductie
Wanneer je een thuiszorgorganisatie hebt ingeschakeld bestaat er een grote kans dat de zorgverlener niet alleen komt. In bepaalde gevallen komt er een leidinggevende van de organisatie mee die de familie al wat beter kent en heeft geholpen met het regelen van de thuiszorg.
Organisaties doen dit vaak om een bekend en vriendelijk gezicht aan de deur een beetje van de spanning weg kan nemen. Op die manier is de eerste ontmoeting tussen de hulpbehoevende en de zorgverlener een stuk vriendelijker en kan er makkelijker een goede band ontstaan.
Vertrouwen opbouwen door een gesprek
Wanneer alle introducties gemaakt zijn is er tijd om het zorgplan door te nemen met de mensen van de thuiszorgorganisatie en vaak één of meer familieleden van hulpbehoevende.
In de meeste gevallen is het zorgplan al ruim voor het eerste bezoek grondig doorgenomen door alle partijen. Toch is het belangrijk om bij het eerste bezoek het zorgplan nog een goed door te nemen. Op die manier zijn alle partijen op de hoogte en weet de thuiszorg precies welke vormen van zorg zij op zich gaan nemen. Het kan natuurlijk ook zijn dat het zorgplan moet worden aangepast. Dit is bij oudere hulpbehoevende nogal eens het geval omdat hun situatie in sommige gevallen snel verslechterd.
Wanneer de planning helemaal goedgekeurd is door iedereen neemt de leidinggevende vaak afscheid en blijven de hulpbehoevende en de zorgverlener alleen achter, met natuurlijk eventuele familie. Er wordt wel altijd voor gezorgd dat er makkelijk contact kan worden opgenomen met de leidinggevende mochten er problemen ontstaan of opmerkingen zijn.
De eerste dag dat de thuiszorg instelling over de vloer komt is het vooral belangrijk om te werken aan een goede band tussen zorgverlener en hulpbehoevende. Er wordt gezocht naar gedeelde interesses of hobby’s waardoor vaak een gesprek ontstaan en de band en het vertrouwen groeit.
Ook zal de zorgverlener wanneer mogelijk enkele vragen stellen om de hulpbehoevende beter te kunnen begrijpen en een relatie op te bouwen. Zulke vragen gaan meestal over familie, vrijetijdsbesteding en bijvoorbeeld lekker eten en drinken.
In sommige gevallen zal de zorgverlener ook kort vertellen over zijn of haar persoonlijke leven, het uitwisselen van dit soort verhalen kan zorgen voor een sterke band tussen de zorgverlener en de hulpbehoevende.
De rondleiding
Na de introductie en het gesprek is het tijd voor de rondleiding. De hulpbehoevende en/of een familielid zal de zorgverlener een korte tour door het huis geven. Op die manier wordt voor de zorgverlener duidelijk waar de belangrijkste kamers en voorwerpen gevonden kunnen worden.
Wat er daarna gebeurd hangt sterk af van de taken die de zorgverlener moet uitvoeren.
Wanneer zij er zijn om te helpen met huishoudelijke taken zoals de was en dergelijke moeten zij er eerst voor zorgen dat de hulpbehoevende comfortabel en veilig is. Pas daarna kunnen zij zich richten op de huishoudelijke taken.
Wanneer er een intensievere vorm van thuiszorg wordt toegepast, is de eerste prioriteit van de zorgverlener om de hulpbehoevende lichamelijk te verzorgen. Er moet gecontroleerd worden op bijvoorbeeld medicijninname en eventuele medische apparaten moeten worden nagelopen of ze goed werken.
Wees niet bang voor een eerlijke evaluatie
Nadat een zorgverlener het eerste bezoek erop heeft zitten is het tijd om te evalueren. De organisatie zal in veel gevallen contact op nemen voor deze evaluatie. Er wordt nagegaan wat er goed ging en wat er beter kan in de toekomst. Gebruik deze mogelijkheid om een eerlijk oordeel te vellen over de zorgverlener.
De hulpbehoevende zal soms moeite hebben om iets negatiefs te zeggen over hun zorgverlener omdat zij bang zijn daar problemen mee te krijgen. Het daarom erg belangrijk dat jij als familielid goede en eerlijke feedback geeft over de zorgverlener. Ook over kleine dingen als teveel wasmiddel in de wasmachine mag best geklaagd worden. Wanneer je tenslotte iets niet meldt kan dit voor grote problemen in de toekomst zorgen.
Bekijk het dag voor dag
Wanneer een van jouw naasten ziek is kan het soms moeilijk zijn om je geduld te bewaren. Het is echter erg belangrijk om te onthouden dat het overzien van thuiszorg een continue doorlopend proces is.
De eerste dag dat er een zorgverlener aan de deur komt moeten er twee doelen worden bereikt: het originele zorgplan uitvoeren en geen goede relatie opbouwen tussen de zorgverlener en de zorgontvanger. Daarnaast is het ook belangrijk dat de situatie in de gaten wordt gehouden zodat je er zeker van kan zijn dat je naaste de benodigde zorg ontvangt.